Nuffnang Ads

Wednesday 26 April 2017

Seronoknya Bersalin dan Berpantang!

Assalamualaikum..

Aryan Yusuff dah nak masuk 3 bulan. Alhamdullilah....sihat anak mama tu. Dah start nak mengiring. Senang sangat jaga Aryan. Tak banyak ragamnya. Next week kita pi cucuk yek?

Kali ni, aku nak cerita lah pasal pengalaman bersalin dan berpantang Aryan.



Oleh kerana jarak Adam dan Aryan tak jauh, aku dan husband agak risau. Sebab Adam agak clingy. Dan selalu nak kena bagi perhatian kat dia. Risau bila ada baby baru, kitaorang tak cukup tangan nak layan 2 babies.

Dan berdasarkan pengalaman waktu bersalin dan berpantang Adam, maka kali ni aku dan husband buat persediaan yang betul-betul. Semua benda kami pikir dan teliti betul-betul.

Aku start cuti bersalin 2 minggu sebelum due. Inform mak ayah yang aku nak bersalin dan berpantang dekat kampung. Last minute plan. Plan asal nak bersalin dan berpantang dekat Subang ni jek. Hihi....

Maka berkemas-kemaslah kami.........nak lepak kampung lama ni.
Masa Adam, aku bersalin awal seminggu. So, start cuti jek, aku terus prepare mental dan fizikal aku. Kot-kot lah bersalin awal jugak kali ni..

Last aku check up pregnancy, berat aku naik mendadak. 3kg. So, next check up aku diarahkan minum air gula. Tapi oleh kerana last check up tu aku dah kat kampung, maka aku pun malas lah nak pegi. haha....

Mak aku punya lah risau......asek suruh aku pegi klinik je. Tapi aku memang malas dan tak nak pegi. Lagi pulak sebab berat aku naik banyak, aku kena pegi ambik tekanan darah selang sehari. Tu pun aku malas jugak nak buat. 

Husband aku dah bising-bising sebab aku tak nak pegi. Mak aku pun risau kemain. Aku pulak rasa sihat je..takde apa-apa yang aku nak risaukan. Sebab tu aku malas nak pegi. Lagi berapa hari je nak due...tu lah yang aku pikir.

Tapi last-last aku pegi jugak klinik. Tapi bukan klinik kerajaan ibu dan anak tu. Tapi klinik swasta. Buat scan and cek tekanan darah je. Bagi puas hati husband dan mak aku.

2 minggu sementara nak tunngu bersalin, kami memang berjimba berhabisan. Jalan ke sana ke mari. Pegi makan tempat jauh-jauh. Senang cite, berjalan je lah kejenya. Selagi belum sakit kata kau!

EDD aku 30/1. Hari-hari aku kira hari masa tu. Lagi berapa hari yang tinggal. Pastu rasa perut. Belum sakit.

Sampai lah 29/1. Bangun subuh tu aku dah start rasa tak selesa. Pinggang aku agak sakit. Tapi aku buat relax je lah. Sebab tiap hari pun pinggang aku sakit. Haha....

Aku buat je keje macam biasa. Buatkan Adam susu..Mandikan dia. Sarapan. Main-main dengan Adam. Makan tengahari. Tido petang...Semua nya aku buat macam biasa. Aku dah rasa ada contraction pukul 7.30 pagi lagi. Cuma aku tak bagitau sape-sape. Sampai lah agak-agak petang pukul 5. Masa tu sakit dah agak kuat. Mood aku pun dah mula turun. Aku bagitau husband aku, aku rasa dah nak bersalin. Aku dah rasa sakit dari pagi lagi.

Husband aku ni pulak, dengar je aku cakap camtu, terus bagitau mak aku. Dah semua orang panik. Sebab tu aku malas nak bagitau awal. Hewhew....Aku boleh relax lagi. Masih boleh tahan sakit.

Mak aku dah ajak pegi hospital. Aku cakap nanti lah....lepas maghrib ke.. Malas lah lama-lama kat hospital. Lagi pun belum keluar darah ke air ketuban ke...

Family aku semua muka redha je bila aku kata pegi hospital lepas maghrib. 

Aku buat semua benda dalam keadaan tenang masa tu. Aku mandi, solat, siapkan Adam. Lepas aku dah siap pakai baju, mak aku terus je ajak pegi hospital. Aku cakap nanti kejap lagi...nak makan dulu. 

Sumpah aku rasa tenang je masa tu. Sakit, tapi aku rasa sakit tu tak lah sakit sangat. Aku makan dengan seleranya..aku tengok muka mak cuak semacam.


Bersambung..............

1 comment:

  1. lepas tu apa jadi kak? what happens?

    alang2 tu saya dah tag akak untuk blue sky tag...hehehehhe

    ReplyDelete

pop