Nuffnang Ads

Tuesday 4 April 2017

Short Vacation

Hai semua!

Ini adalah entry yang tersimpan sebagai Draft sejak beberapa bulan lalu.
:D

Takdok gambar sebab henpon camera canggih rosak!
Dah hantar repair.
Harap tak hilang lah segala gambar kenangan dalam tu.

Publish lambat.

Harap masih ada yang sudi nak baca entry panjang berjela ni.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum..

Lamanya Kak Nad menyepi. Mehehe... Tak ada apa nak share. Tiap hari sama saja rutinnya.
Kak Nad dah 35weeks pregnant. Diam tak diam, bising tak bising, tinggal lagi sebulan je nak jadik mother of two. :-)

Pregnant kali ni sama je dengan yang pertama. Tak ada masalah. Insha Allah sampai saat melahirkan pun tak ada masalah. Doakan Kak Nad ya?

Persiapan menyambut ahli baru?

Alhamdullilah. Dari segi barang-barang, hampir 100%. Cuma tinggal lagi nak siapkan mental dan fizikal je. Sebab lepas ni nak kena handle 2 babies. Huhu....

Adam Yusuff, 2, 3 menjak ni terlebih clingy. Dia memang jenis memerap dengan mama baba. Tapi lately, kadar perapan tu tinggi sikit. Haha... Kak Nad layankan je lah peel dia tu. Sementara masih layan dia sorang. Nanti dah 2 orang, dah kena bahagikan masa.

Sepanjang 2nd preggy ni, semua kerja dibuat seperti biasa. Lagipun takde alahan apa-apa. Jadi rasa cergas je lah.

So.......... 2016 dah sampai ke penghujungnya. Bila duduk sorang-sorang, sambil makan biskut cicah milo panas, rasa sayu je....rasa macam tak percaya yang 2016 dah nak melabuhkan tirai. Tahun yang sampai bila-bila pun tak kan terulang lagi.

Terfikir-fikir, apa achievement Kak Nad untuk tahun 2016. Rasanya 2016 antara tahun yang paling banyak bagi kenangan manis dan pahit. Antara tahun yang mencabar yang ditempuhi. Tahun yang banyak mengajar Kak Nad erti sabar. Tahun yang mengajar Kak Nad handle sebuah keluarga yang dilengkapi oleh suami dan anak.

:")

Gembira menanti hadirnya 2017, tapi dalam masa yang sama, sayu nak tinggalkan 2016.

Mukadimah yang sangat panjang.
;-D

Sebagai penutup 2016, dan jugak sempena nak melahirkan anak tak lama lagi, maka kami decide untuk pergi bermakan angin. Destinasi pilihan, yang dekat-dekat je lah. Kang tetiba nak terberanak, susah pulak.
Lepas ni, kena bertapa selama lebih kurang 6 bulan. Pastu baru boleh berjalan lagi.
Fully sponsored by Mak Ayah.
Huntong tak huntong lah kan. Hehehe.....

23/12/16
Mak Ayah sampai dari Batu Pahat. Dalam pukul 8 lebih malam. Bawak nasi baryani. Malam tu kami makan dengan penuh nikmat. Mana nak carik nasi baryani sedap kat USJ ni? Kalau ada yang sedap pun mahaiiii naww!
Lepas tu, masing-masing terus tido. Pukul 10 malam, dah sunyi rumah. Adam Yusuff pun tido awal. Semangat nak berjalan.

24/12/16
Oleh sebab mak enon tak pack beg lagi, jadinya kena lah bangun awal. Pukul 5 pagi dah terjaga. Solat jap, terus siap-siapkan beg. Pukul 6 lebih pagi, Adam dah bangun. Lega rasa. Tak payah kejutkan dia. Dia bangun sendiri. Buatkan susu suam sedap-sedap, pastu tunggu dia yak-yak. Sementara tu, yang lain-lain pegi siap-siap mandi.

Tepat pukul 8 pagi, kami berlima dah keluar rumah.

(Ahli rombongan: Atok, Nenek, Baba, Mama, Adam)
Naik kereta nenek.

Destinasi pertama. Victoria Station, Taipan USJ. Isi perut dulu. :)
Menu macam biasa, murtabak daging saiz M. Telur separuh masak, teh tarik.
Makan secara santai. Wat lek wat pis.
Lepas tu pergi farmasi cari garam. Biasa lah kan? Berjalan dengan pesakit hypokalamik ni, kena lah mode berjaga-jaga. ;)

Lepas isi minyak dan baca doa, kami terus mulakan perjalanan ke KUANTAN!

Yay!

Dalam kereta macam biasa, borak, gelak, kutuk kereta sebelah, tengok pemandangan....Adam dalam kete pun ok je. Dia main-main, dah bosan, tido.
Kami singgah di RNR Bentong.
Sepanjang perjalanan, kami benar-benar menikmati pemandangan. Sebab ini 1st time kami lalu jalan ni. Jadi, apa yang ada di sekeliling, memang kami akan tengok. Seronok!

Isi perut lagi. Kali ni makan yang ringan-ringan je sebab baru lepas breakfast.
Kami order 2 set big breakfast. Atok share dengan nenek. Baba, mama, Adam, share 1 set. Tu pun jenuh nak habiskan sebab kenyang lagi.

Lebih kurang 1 jam lebih perjalanan, kami berhenti lagi di RNR. Lupa RNR apa. Dah masuk area Pahang dah masa ni. Kat sini kami makan nasik. Waktu dah menunjukkan pukul 1. Lebih kurang.
Kali ni kami makan nasi putih lauk Patin Tempoyak. Sedap!

Lepas masing-masing pergi toilet segarkan diri, kami teruskan perjalanan.
Borak punya borak dalam kereta, tahu-tahu je dah sampai area Kuantan. Tapi entah macam mana, kami terlepas simpang ke Bandar Kuantan. Jadi Atok kata, kita terus kan perjalanan ke KUALA TERENGGANU!

Yay!

Kami singgah di Pantai Cherating. Tengok mat dan minah saleh separuh bogel bawak surfing board. Haha... Berhenti ambik udara segar. Tengok pemandangan, ambik gambar.
Hujan mula turun. Biasalah. Akhir tahun. Musim hujan. Kami balik ke kereta dan teruskan perjalanan.

Sampai area Kemaman. Dah petang dah masa ni. Dalam pukul 3 ~ 4 camtu. Kami singgah makan di Warung Aziz Satar. Pekena satar paling sedap dalam dunia!. Serius sedap. Pulak lagi masa tu hujan agak lebat. Maka satar panas-panas dengan kopi o. Memang layan habis!
Selain satar, kami makan kopok lekor dan ikan kembung goreng tepung. Ikan fresh. Sedap betul. Puas kami makan.

Dah kenyang, kami teruskan lagi perjalanan. Lalu di kawasan Petronas. Tengok api. Hehehe... Jakun lah jugak. Dan akhirnya kami sampai di Kuala Terengganu pukul 7.30 malam. Terus masuk bilik yang dah di booking awal. Malam tu kami tidur di Kuala Ibai. Harga 1 bilik, RM50 untuk semalam. Bilik basic je. Ada katil, aircond, TV. Heater tak ada. Bilik kecik. Tapi tak kisah sangat pun. Sebab cuma untuk tido malam je.

Sampai bilik, kami bersihkan diri. Uruskan Adam. Mandi dan susu. Layan dia main. Sibuk nak pegi bilik nenek. Dah sampai bilik nenek, nak pegi tempat baba pulak. Adeehhhh... gitu lah berulang-ulang. Yang lain semua baring. Luruskan pinggang. Rehatkan kaki. Pukul 9 malam kami keluar semula untuk cari makan malam.

Mula-mula, kami ke Kuala Terengganu. Pegi area sungai. Tengok kat situ ada orang jual makanan. Stail food truck. Tapi kebanyakannya jual keropok lekor dan cucuk-cucuk. Jadi, kami cuma pusing-pusing bandar dan dapat jugak sambar seluar jeans untuk Adam 3 helai. Seluar bundle tapi condition sangat baik.

Cari makan di kedai tepi jalan. Entah apa nama kedai ni. Makanan dia SUPER DUPER SEDAP!
Kami order ikan siakap (agak besar) masak stim limau, telur bungkus, sayur kailan ikan masin, telur dadar, udang laut goreng kunyit dan keropok goreng sebagai appetizer. Keropok goreng dia pun sedap. Adam suka lah. Banyak dia makan.

Eh eh eh....semua makanan sedap ni. Dari mula berjalan sampai ke Terengganu, makanan semua sedap-sedap.

Yang paling best, malam tu kami makan cuma RM 62 je! Murah kan?! Macam tak percaya.

Lepas makan, kami terus balik bilik. Masa ni dah pukul 11 malam. Adam pun dah start merengek.
Adam dah kompon (pampers basah). Mungkin sebab banyak sangat minum air sejuk, tambah lagi angin sejuk tepi laut, tambah lagi dengan hujan renyai-renyai. Combo!

Sampai bilik, urus Adam, lepas tu semua terus tido.Kepenatan!

25/12/16
Seawal 7.30 pagi Adam dah kecoh-kecoh nak pegi bilik atok nenek. Yelah anak..........mama turutkan. Baba masih baring-baring. Nenek pun sama. Kemudian kami bersiap untuk check out. Pukul 9 pagi kami pegi sarapan area Kuala Ibai, makan nasi dagang. Ya Allah! Sedapnya nasi dagang kat Ganu nih! Rasa tak cukup sepinggan. Tapi mengenangkan kalau ambik lagi sepinggan akan jadi muak, maka kami ratah ayam goreng je untuk puaskan tekak. Hehehe....

Kemudian pergi ke Masjid Terapung. Ambik gambar. Jalan-jalan area situ. Beli souvenir sikit, lepas tu balik kereta, untuk ke destinasi seterusnya! Pasar Payang. Masa jalan-jalan dekat Masjid Terapung, kami bergurau nak jumpa Ustaz Azhar Idrus.

Bandar Terengganu agak sesak. Dekat parking, kebanyakannya plat Wilayah dan Johor. Ramai yang bercuti di sini. Macam kami. Hehehe..
Masuk je Pasar Payang kami jumpa kedai jual gelang emas palsu dan gelang manik. Baba memang suka gelang manik, jadi kami singgah. Beli untuk Momen sekali. Tengah belek-belek gelang, tiba-tiba UAI lalu. Wahhhh!! Giler tak teruja kau! Baru sebut-sebut.
Nenek terus tegur, "Baru sebut-sebut tadi". UAI terus angkat tangan dan cakap 'Hai'. Kami senyum meleret lah lepas tu. Sebab memang tak sangka akan jumpa UAI.

Dekat Pasar Payang kami beli makanan sikit-sikit. Untuk kudapan dalam kereta.
Lepas dari Pasar Payang, kami ke destinasi seterusnya, Noor Arfa Craft Center.
Lama kami di sini. Masa ni Adam dah tertido. Tapi kami angkut jugak. Kami tengok orang buat batik chop. Lukis batik pakai lilin dan jugak anyam bakul. Sayang sekali penenun songket cuti. Tak dapatlah tengok orang menenun. Cuma dapat lah bergambar sekeping dua. Hehehe...

Masa dah nak balik tu, tetiba Adam bangun. Apa lagi, cepat-cepat lah baba pegi beli makanan ikan. Ajak Adam bagi ikan makan. Tengah syok-syok, ternampak orang buat penyu pakai kaca kristal.
Adam macam biasa lah.....nampak benda pelik sikit, terus jerit WOW! Hahaha...
Dekat sejam lebih kami dekat NACC ni. Best datang sini.

Hari makin meninggi. Kami teruskan perjalanan ke Rhu 10.
Nak makan sotong dan ikan goreng tepung. Nyummy nyum nyum!

Kami sampai Rhu 10 dalam pukul 3 petang. Cuaca cantik. Tak panas tapi tak hujan. Tak mendung pun. Kami makan dengan puasnya. Ikan goreng dia lebih besar dan manis dari yang kami makan di Aziz Satar. Sotong dia pun sedap. Mee goreng dia pun sedap jugak. Memang puas tekak, kenyang perut, hati pun riang gembira. :))

Lepak jap tepi laut.

Kemudian, turun semula ke arah selatan. Next destination, Kuantan.
Agak lama jugak dalam kereta. Kami singgah ngeteh di Semarak Kuala Terengganu. Kami teruskan perjalanan bila perut dah kenyang dan masing-masing dah segarkan diri.

Kami sampai Kuantan agak lewat. pukul 8 lebih nak dekat pukul 9 malam. Malam tu kami tido di Suraya Hotel. Lepas urus Adam, mandi dan salin baju, kami terus keluar cari makan malam.
Kuantan hujan lebat masa kami sampai. Tak banyak pilihan yang ada sebab cuaca tak mengizinkan.
Makan tepi jalan. Tak sedap dan mahal. Tapi masing-masing makan je. Lagi pun dah penat.
Balik bilik, terus tido. Adam dah start tido dari dalam kereta lagi.

26/12/16
Hari terakhir. Aircond dekat hotel sejuk nak meninggal. Masing-masing tido tak lena. Sebab terlampau sejuk. Pagi tu kami bermalasan. Tak keluar awal pun. 1st, sebab masing-masing dah keletihan. Lagipun, destinasi haritu cuma Teluk Chempedak.
Lepas semua dah siap-siap, dalam pukul 10 lebih pagi dekat ke pukul 11, kami keluar dari hotel.
Nak cari breakfast. Tapi port breakfast sedap dah tak bukak. Sedih!
Kami terus ke Teluk Chempedak. Tapi banyak kedai makan tak bukak. Yang ada cuma kedai masakan Indonesia. Hmm...bedal je lah. Lagipun dah nak masuk tengahari. Jadi kami makan nasi berlauk.

Lepas makan, kami jalan-jalan sekitar pantai. Tengok monyet, ambik gambar dan beli sourvenir.
Hujan mula turun. Kami balik ke kereta. Sebelum bertolak balik ke USJ, kami singgah di beberapa pantai sekitar Kuantan. Pantai Balok dan Pantai Batu Hitam. Hujan masih lebat. Jadi kami usha-usha dari dalam kereta je. Kemudian terus bergerak pulang ke sarang.

Kami singgah di Gambang, ngeteh. Pekena goreng pisang panas dan nes tarik. Fuhh...layan!
Lepas tukar pampers Adam, buat susu suam, yang lain pegi toilet lepas hajat dan segarkan diri, kami teruskan perjalanan kami.

Port ngeteh dan rehat yang seterusnya, di Segamat. Last ngeteh untuk trip ni.
Bila dah masuk Johor, makanan semua ala Johor lah kan?
Atok dan Baba makan mi Bandung. Nenek makan lempeng cheese. Mama makan pulut mangga.
Rehat kan kaki sekejap, alas perut, tukar pampers Adam dan buat susu suam untuk Adam.
Lepas tu kami teruskan lagi perjalanan kami pulang ke USJ.

Sampai area Negeri Sembilan, Adam yak-yak. Kami singgah Petron untuk uruskan Adam. Kemudian teruskan lagi perjalanan.
Kami sampai di USJ sekitar pukul 10 malam. Atok nenek rehat kejap. Lepas tu terus balik Batu Pahat.

Maka berakhirlah percutian singkat kami.