Nuffnang Ads

Thursday 17 December 2015

Resepi : Sup Ketam Simple

Assalamualaikum,

Tajuk tu, kemain lagi kan?
Saya ni sebenarnya dah lama tak masuk dapur.
Walaupun sangat tahu ganjaran yang akan saya dapat kalau masak untuk suami dan anak.
Bukan sebab malas. Tak.
Tapi lebih kepada nak mengelakkan pergaduhan suami isteri.

Ehh...apa kena mengena masak dengan gaduh?

Haaa...nanti saya cerita di entry lain.

Bila dapat ketam fresh, rasa semangat sangat nak makan.
Nak rasa manis ketam. Dan isi ketam fresh ni jauh sangat beza dari yang saya penah beli dekat kedai atau supermarket. Dia punya sedap tu teringat-ingat.

Resepi yang sangat simple tapi nak share jugak.

Untuk mengekalkan kelazatan ketam itu sendiri, maka saya memilih untuk tidak menggunakan perencah sup atau sup bunjut atau apa-apa yang seangkatan.

Bahan:
Bawang besar
Bawang putih
Halia

Semua di atas tu blender atau tumbuk. Ikut suka.

Ketam - Cuci bersih
Kentang - Potong-potong

Cara menyediakan:
Bahan yang dah blender/tumbuk tu ditumis sampai agak garing.
Masukkan air, kentang.
Tunggu sampai kentang empuk.
Masukkan ketam.
Perasakan dengan garam dan gula.

VOILA!

Makan dikala hujan lebat.
:")





2 comments:

pop